Ciągłe zmęczenie

CIĄGŁE ZMĘCZENIE OPIS

W dzisiejszym świecie zmęczenie, nawet to towarzyszące nam bez ustanku, uważamy niemal za coś

oczywistego. Nie dziwi fakt, że nie jesteśmy w stanie się skutecznie wyspać, nawet po 7-8 godzinach

snu. Ciągły pośpiech, stres, tempo życia i ogrom obowiązków rodzinnych i zawodowych sprawiają, że

zmęczenie traktujemy jako skutek uboczny czy wręcz warunek koniczny, żeby podołać wszystkiemu.

 

Jedna z teorii skutecznego odpoczynku podczas urlopu mówi o tym, ze aby skutecznie wypoczywać

przez tydzień, powinniśmy mieć… trzy tygodnie wolnego. Pierwsze 7 dni to etap wyciszenia, kiedy

niwelujemy stres związany z pracą i przestawiamy się na tryb urlopowy. Drugi tydzień stanowi

faktyczny wypoczynek, czas wolny od trosk i myślenia o wszystkim tym, o czym na co dzień nie

możemy zapominać. Z kolei ostatnia część urlopu to dla naszego mózgu – nawet niekoniecznie

uświadomione – wchodzenie na powrót do czasu poza urlopem. Myślenie o powrocie do domu,

obowiązków, zobowiązań.

 

Pytanie tylko – kto rzeczywiście odpoczywa w ten sposób? Kiedy ostatnio mogliśmy sobie pozwolić na

3 tygodnie urlopu ciągiem? I co zrobić, aby ciągłe zmęczenie nie towarzyszyło nam bezustannie, nie

pogłębiało się i nie doprowadziło nas do punktu, w którym o wiele trudniej będzie „coś z tym zrobić”?

CIĄGŁE ZMĘCZENIE PRZYCZYNY

Przyczyn ciągłego zmęczenia możemy upatrywać w naprawdę różnych aspektach. W większości

przypadków chodzi po prostu o tempo życia. Warto rozróżnić zmęczenie fizyczne od psychicznego,

związanego z emocjami. Choć oczywiście bardzo często idą one w parze.

 

Zmęczenie fizyczne związane jest z wysiłkiem i jego tempem. Przemieszczanie się, praca wymagająca

siły, bycie „na nogach” wiele godzin z rzędu. Co ważne, nie powinniśmy utożsamiać fizycznego

zmęczenia tylko i wyłącznie z fizycznym typem pracy. Również praca umysłowa, która wymaga

wielogodzinnego siedzenia w jednej pozycji lub po prostu pozostawania aktywnym, może mieć

ogromny wpływ na uczucie zmęczenia. Niedotlenienie mięśni, skurcze, bóle kręgosłupa i stawów to

właśnie efekty zmęczenia fizycznego.

 

Z kolei ciągły stres, myślenie o tym, co nas martwi, denerwuje – to zmęczenie emocjonalne. Szalenie

trudno uwolnić się od niektórych myśli. A im bliżej momentu snu, wyciszenia, czasu przeznaczonego

na regenerację, tym trudniej się tych natrętnych, stresujących myśli pozbyć. To jak błędne koło.

Zamiast pozwolić sobie na wypoczynek, nasz organizm niemal sam podsuwa nam powody, dla

których relaks i możliwość odpoczynku stają się niemożliwe.

 

Przyczyną odczuwania chronicznego zmęczenia mogą być również choroby, również te przewlekłe i

bardzo poważne. Do podstawowej grupy schorzeń, które objawiają się między innymi w ten sposób,

lekarze zaliczają przede wszystkim: cukrzycę, choroby układów pokarmowego i krwionośnego,

choroby nerek i układu moczowego, zapalenie wątroby, choroby tarczycy. Zmęczenie odczuwane w

sposób ciągły jest sygnałem wysyłanym nam przez własny organizm – może, ale nie musi świadczyć o

obecności któregoś z wymienionych schorzeń.

CIĄGŁE ZMĘCZENIE OBJAWY

Niewiele jest chyba osób, które mogą o sobie powiedzieć, że nie miały w życiu okresu, w którym

odczuwałyby ciągłe zmęczenie. Stresujące okresy w szkole, pracy, choroba kogoś bliskiego lub, po

prostu, zbyt wiele zobowiązań i obowiązków, które przyjmujemy na siebie w jednym czasie.

Wspomniane wyżej choroby, których jednym z sygnałów może być ciągłe zmęczenie, powinny

przejawiać się jeszcze w inny sposób – jeśli nie widocznie, to na przykład w wynikach badań krwi lub

innych badań. W tym celu warto skontaktować się z lekarzem, choćby po to, aby wykluczyć niektóre

ewentualności.

 

Natomiast zmęczenie ma to do siebie, że nie utrzymuje się stale na tym samym poziomie. Musimy

liczyć się z tym, ze będzie się nawarstwiać. Przewlekłe zmęczenie wpłynie na nas psychicznie i

fizycznie, bez względu na źródło pochodzenia problemu.

 

Z czym zatem trzeba się liczyć, gdy zmęczenie towarzyszy nam ciągle? Z pewnością nadmierna

senność lub bezżenność, również występujące na zmianę. Często podaje się także problemy z

koncentracją, pamięcią, ograniczoną zdolność uczenia się i przyswajania podstawowych informacji.

Osoby chronicznie zmęczone odczuwają też niechęć do działania, nie tylko aktywności fizycznej w

postaci sportu, ale często również do podejmowania codziennych czynności. Dochodzi do tego

rozdrażnienie. Rzutuje to na kontakty towarzyskie i rodzinne.

 

Z czasem pojawiają się bóle mięśni, stawów, ból głowy, gardła, również powiększone, niekiedy

bolesne węzły chłonne. Gdy dopada nas bezsenność, niemożliwa jest naturalna regeneracja

organizmu, zatem ciągłe napięcie mięśniowe będzie powodowało kolejne bóle mięśni, stawów i

kręgosłupa. Szczękościsk i napięcie mięśni szyi to z kolei częsty powód chronicznego bólu głowy.

CIĄGŁE ZMĘCZENIE DIAGNOSTYKA

Sam fakt ciągłego zmęczenia u siebie, a nawet u innych, najbliższych osób, jesteśmy w stanie

stwierdzić gołym okiem. Niekiedy również możemy z dużą dozą pewności powiedzieć, dlaczego owo

zmęczenie występuje. Wówczas łatwiej przeciwdziałać mu i niwelować jego powody.

 

Jeśli jednak nie rozumiemy powodów, dla których odczuwamy przemęczenie i wynikające z niego

objawy, warto zwrócić się do specjalistów. Lekarz pierwszego kontaktu może zlecić podstawowe

badania i na ich podstawie wydać zalecenia lub odesłać nas do lekarza specjalisty. Warto również

skonsultować się z dietetykiem, aby przeanalizować swój sposób odżywiania i nawyki żywieniowe. To

tutaj często możemy uzyskać podpowiedź dotyczącą nietolerancji pokarmowych, które również mogą

być jednym z powodów zmęczenia – mimo pozornie zdrowej diety.

 

Jeśli nie mamy pomysłu na wprowadzenie do codziennej rutyny aktywności, która pomogłaby nam

się odprężyć, można pomyśleć o konsultacji z trenerem lub choćby pójściem na masaż relaksacyjny,

dzięki któremu zastałe, spięte mięśnie będą miały szansę na odpoczynek – o konkretnych

wskazaniach i przeciwskazaniach opowie sam fizjoterapeuta na podstawie indywidualnego wywiadu.

CIĄGŁE ZMĘCZENIE LECZENIE

Bez względu na powody, dla których towarzyszy Ci ciągłe zmęczenie, warto zastanowić się nad

zadbaniem o podstawowe potrzeby organizmu. Oczywistym wydaje się higiena snu. To oznacza nie

tylko długość, ale również jakość snu. Stałe pory kładzenia się spać i wstawania, szybko pomogą

 

wyznaczyć rytm dobowy. Przed położeniem się spać dokładnie wywietrz sypialnię, zadbaj o to, by nie

stały w niej urządzenie emitujące hałas czy światło.

Na godzinę przed planowanym snem staraj się nie korzystać z urządzeń emitujących niebieskie

światło – telefonu, tabletu, komputera. Ten rodzaj światła dodatkowo pobudza, przez co sam proces

zasypiania jest utrudniony.

 

Jeśli Twoje zmęczenie jest chroniczne mimo relatywnie dobrych wyników badań, a lekarze nie

stwierdzili dolegliwości, które byłyby bezpośrednią przyczyną, spróbuj przeanalizować swoje

codzienne nawyki. Niezwykle ważna dla codziennego funkcjonowania jest dieta. Nie tylko co, ale

również jak jemy. Regularne, dobrze zbilansowane posiłki przyswajane w niewielkich porcjach są

łatwiejsze do strawienia i zdecydowanie lepiej przyswajane przez organizm. Posiłki spożywane

zaplanowane i zjedzone o konkretnych godzinach pozwalają unikać długich przerw i wynikających z

tego napadów głodu.

 

Zadbaj o regularną aktywność fizyczną, postaraj się, aby odczuwać ten pozytywny rodzaj zmęczenia.

Jakkolwiek może brzmieć to dziwnie, zmęczenie może być pozytywne. Gdy wynika na przykład z

wysiłku powodowanego uprawianiem sportu, w organizmie wydzielana jest serotonina, czyli hormon

szczęścia. Poprawia samopoczucie, sprawia, że lepiej śpimy i mamy ochotę na kolejne działania.

Nie musisz uprawiać sportów wyczynowo. Ale spaceruj regularnie i gimnastykuj się – nawet w

krótkich sesjach w domu, rozciągając się lub praktykując jogę.

TERAPIA GENERATOREM PLAZMOWYM W LECZENIU CIĄGŁEGO ZMĘCZENIA

Gdy znamy już powody ciągłego zmęczenia – towarzyszące temu stanowi schorzenia lub zaniedbania

wynikające z codziennego pośpiechu, warto rozważyć plazmoterapię. To bezpieczna, innowacyjna,

ale przede wszystkim skuteczna metoda usuwania z organizmu komórek patogenu wielu chorób.

 

Generator plazmowy RPZ 15 generuje fale radiowe, cieplne i plazmowe. Te ostatnie precyzyjnie

docierają do chorych, wyniszczających komórek i unicestwiają je, bez ingerencji w zdrowe partie

ciała. Uszkodzone komórki usuwane są z organizmu naturalnie, przez układ odpornościowy.

 

Ciągłe zmęczenie można niwelować również za pomocą terapii generatorem plazmowym. Kilka lub

kilkanaście sesji pozwoli nie tylko pozbyć się ewentualnych schorzeń lub – w przypadku tych

przewlekłych – złagodzić ich objawy. To również znakomity sposób wyciszenia i relaksacji, ponieważ

każda sesja odbywa się w przytulnie urządzonej, sprzyjającej odpoczynkowi sali.

facebook icon instagram icon phonecall